Chalani, nechcem tu moc mudrovať, ale je to trochu inak.
Prúdenie stlačiteľného kontinua je jedna z matematicky najzložitejších oblastí fyziky. Jeden z prístupov, ktorý sa v súčasnosti používa sú numerické riešenia
reynoldsovsky priemerovaných navier-stokesových rovníc. Bez toho aby boli spočítané numerické riešenia týchto rovníc na silnom počítači nie je možné jednoznačne povedať ani to, čo sa stane ak sa zmení uhol toho krídelka o niekoľko stupňov. Nie to ešte čo sa stane ak sa presunie pod okno (hoci kwiko dobre háda že okno budeš mať v takejto geometrii zasvinené viac). A s tým posúvaním víru o dĺžku krídelka to tiež nie je také jednoduché
Veľmi zjednodušene povedané, za vozidlom je oblasť nízkeho tlaku (to je nevýhodné lebo ho to brzdí, zvyšuje spotrebu, zhoršuje výkon).
Zároveň karoséria sa správa tak trochu ako krídlo, vzniká vztlak ktorý nadľahčuje vozidlo (to je nevýhodné lebo v zákrute je nestabilné, ľahšie sa odtrhne od vozovky).
Zadný spoiler aký je odfotený na obrázku má potenciál riešiť oba tieto problémy. Podľa zvolenej geometrie buď skôr zvyšuje prítlak, alebo skôr redukuje vírenie. Ak bude spoiler pod negatívnym uhlom sklopený nadol, redukuje sa brzdenie a vírenie, ale zhoršuje sa prítlak. Ak je vyklopené nahor, zvyšuje sa aerodynamické brzdenie, ale zlepšuje sa prítlak.
Takže v geometrii, aké je odfotená na
obrázku sa jedná o prítlakovú variantu a bordelu na okne by malo byť viac.
Občas je na vozidlách inštalované aj vodorovné krídelko, ktoré je kompromisným riešením. Máličko vylepšuje obe vlastnosti, ale efekt je zanedbateľný.
To čo som napísal nájdete detailnejšie rozpracované napríklad
tuto
Snáď som pomohol.
J