Problém s ventilátorom S60

Opravy, ktoré su všeobecne aplikovatelné na rôzne modely alebo diely...
Droppo
Príspevky: 2
Dátum registrácie: 24 Mar 2018, 19:01
Vek:: 26
Bydlisko: Martin

Problém s ventilátorom S60

Príspevok od užívateľa Droppo » 05 Jún 2018, 18:21

Zdravím všetkých, mám taký problém... Na S60 (2011) mi permanente, stále, nepretržito fúka v interiéri vozidla ventilátor. Neprestane fúkať ani vtedy keď vypnem auto, proste ide stále nezávislo nad tým či je pustená klíma alebo nie. Ak chcem aby prestal fúkať, tak musím vypojiť batériu.
Viete mi niekto poradiť v čom by sa mohla ukrývať závada resp. ako vyriešiť tento problém ?
Volvo S60 2011 84 kW

Užívateľov profilový obrázok
Dodike 850
Globálny moderátor
Globálny moderátor
Príspevky: 1704
Dátum registrácie: 03 Aug 2010, 14:54
Vek:: 31
Bydlisko: Bratislava
Poďakoval: 80 krát
Bolo mu poďakované: 68 krát

Re: Problém s ventilátorom S60

Príspevok od užívateľa Dodike 850 » 10 Jún 2018, 22:43

pravdepodobne ti odisiel rezistor, ( jezko kurenia) tym padom nejdu regulovat otacky ventilatora
06/2011 XC70 D5+POLESTAR AWD -ELECTRIC SILVER
01/1981 244GL B19A M45 -SOLID WINE RED

-----
Bolo:
10/2003 S80 2,5T AWD -CRYSTAL GREEN PEARL
11/2003 S80 2,5T AWD -DARK BLUE PEARL (NAUTIC)
11/1994 850 2,4i+LPG -ONYX GREEN METALLIC

Užívateľov profilový obrázok
Ico
Príspevky: 26
Dátum registrácie: 27 Sep 2017, 22:39
Vek:: 80
Bydlisko: Banská Bystrica
Kontaktovať užívateľa:

Re: Problém s ventilátorom S60

Príspevok od užívateľa Ico » 12 Jún 2018, 22:14

Nie je to rezistor :o
Veď je to auto z roku 2011. Máš tam polovodičový spínaný regulátor otáčok s PWM reguláciou. Koncový tranzistor na ňom odišiel do skratu.
| S80 TDI | Webasto | S60 2.4i | VIDA-DiCE |

Užívateľov profilový obrázok
Dodike 850
Globálny moderátor
Globálny moderátor
Príspevky: 1704
Dátum registrácie: 03 Aug 2010, 14:54
Vek:: 31
Bydlisko: Bratislava
Poďakoval: 80 krát
Bolo mu poďakované: 68 krát

Re: Problém s ventilátorom S60

Príspevok od užívateľa Dodike 850 » 13 Jún 2018, 19:42

Ico
Dalsi co ide chytat za slovicka... :lol:
nieje to jedno vsetci vieme o com je rec ( regulator ventilatora kurenia ) a aj tak si to sam nedokaze vymenit pokial nieje zrucny...
Droppo
mas ho ulozeny zo strany vodica pri plynovom pedali chce to znacnu davku trpezlivoti ho otial dostat
06/2011 XC70 D5+POLESTAR AWD -ELECTRIC SILVER
01/1981 244GL B19A M45 -SOLID WINE RED

-----
Bolo:
10/2003 S80 2,5T AWD -CRYSTAL GREEN PEARL
11/2003 S80 2,5T AWD -DARK BLUE PEARL (NAUTIC)
11/1994 850 2,4i+LPG -ONYX GREEN METALLIC

Užívateľov profilový obrázok
Dodike 850
Globálny moderátor
Globálny moderátor
Príspevky: 1704
Dátum registrácie: 03 Aug 2010, 14:54
Vek:: 31
Bydlisko: Bratislava
Poďakoval: 80 krát
Bolo mu poďakované: 68 krát

Re: Problém s ventilátorom S60

Príspevok od užívateľa Dodike 850 » 15 Jún 2018, 08:17

Toto je ono o com sa bavime a Ico je to rezisto je tak nazvany aj vo vide tak len pre info ObrázokObrázokObrázok

Odoslané z SM-G965F pomocou Tapatalku

06/2011 XC70 D5+POLESTAR AWD -ELECTRIC SILVER
01/1981 244GL B19A M45 -SOLID WINE RED

-----
Bolo:
10/2003 S80 2,5T AWD -CRYSTAL GREEN PEARL
11/2003 S80 2,5T AWD -DARK BLUE PEARL (NAUTIC)
11/1994 850 2,4i+LPG -ONYX GREEN METALLIC

Užívateľov profilový obrázok
Ico
Príspevky: 26
Dátum registrácie: 27 Sep 2017, 22:39
Vek:: 80
Bydlisko: Banská Bystrica
Kontaktovať užívateľa:

Re: Problém s ventilátorom S60

Príspevok od užívateľa Ico » 16 Jún 2018, 00:46

Keď som písal, odpovedal som Droppovi, pretože sa pýtal: "Viete mi niekto poradiť v čom by sa mohla ukrývať závada...?" Vysvetlil som, vo svojom príspevku, že nemá auto z minulého tisícročia, ktoré by regulovalo otáčky ventilátora odporom, ale má vozidlo moderné, ktoré už riadi otáčky plynule, zmenou striedy signálu, teda PWM moduláciou. To, čo mu odišlo, preto nie je žiadny odpor ale polovodičový výkonový modul pre PWM reguláciu motora ventilátora.

Z opisu problému pisateľa je zrejmé aj to, že už z princípu nejde o odpor, pretože "odídenie" rezistora ventilátora (ako na starých vozidlách) nemá za následok chod motora ventilátora na jeho trvalý plný výkon ale úplný opak = jeho úplnú nefunkčnosť - netočenie sa. V prípade zložených rezistorov, v starých autách pre viacstupňovú skokovú reguláciu otáčok ventilátora, "odídenie" rezistora malo za následok nefunkčnosť jedného či niekoľkých stupňov výkonu ventilátora, no ostatné stupne fungovali, ale nedochádzalo k točeniu ventilátora na jeho plné otáčky na stupni, na ktorom "odišlo" odporové vinutie.

Cieľom bolo vysvetliť, že polovodičový výkonový regulátor otáčok, na nákrese označený ako číslo 8, mu "odišiel" do skratu a tak sa na vinutie ventilátora dostáva plná strieda, teda 100 % z hodnoty palubného napätia.

Pre úplnosť a správnosť už napísaného, však treba ešte na správnosť uviesť, že položka regulátoru otáčok číslo 8 je v spomínanej aplikácii VIDA v uvedených nákresoch označená v zozname dielov ako Power unit (a nie resistor), čo uživateľ Dodike 850 neuviedol:

Obrázok

Ďalej chcem uviesť, že už ani predošlé generácie P2 automobilov VOLVO od roku 1999 do roku 2006 žiadne rezistory na ovládanie otáčok ventilátorov nemali. Mali už polovodičové jednotky pre riadenie otáčok označené vo VIDA rovnako "Power unit" ako to majú súčasné P3 generácie VOLVO:

Obrázok

Schopnosť či šikovnosť pýtajúceho sa na jeho samovýmenu svojpomocne som vo svojej odpovedi neposudzoval. Nech už ktokoľvek, akoukoľvek archaickou hantírkou, z dôb automobilizmu minulého tisícročia, bude moderný polovodičový modul, ktorý s vysokou účinnosťou a malými tepelnými stratami, oproti odporu, riadi otáčky ventilátora nazývať rezistorom, je to jeho vec. V automobilovej terminologickej historickej tradícii tieto moderné regulačné obvody niektorí ešte nazývajú nesprávnym, prekonaným pojmom rezistor, ale VIDA tieto regulačné obvody nazýva už ako "Výkonová jednotka". Preto som len chcel dať veci na správnu mieru pre dopytujúceho sa Droppa, pretože klasický rezistor na skokovú stupňovitú reguláciu otáčok vyzerá nejak takto:

Obrázok

Z princípu činnosti obmedzenia prúdu tečúceho motorom ventilátora a jeho znížením otáčok, je možné o PWM regulátore číslo 8 diel VOLVO 30767040, uvažovať trochu aj ako keby o riadenom odpore. Elektricky ten modul však pracuje úplne inak ako riadenie stratou výkonu na odpore, ktorá sa premení na teplo. Kto chce, nech ho aj nazýva rezistorom, pretože v istom zmysle sa tak v elektrickom obvode ventilátora klimatizácie akoby správa ale o rezistor nejde. Regulátor VOLVO, diel číslo 8, je konštruovaný len pre dva stavy a to je buď zopnutý alebo rozpojený. Otáčky ventilátora riadi zmenou týchto stavou v čase, rýchlo za sebou, s odlišným trvaním času zopnutia a času rozopnutia, pomeru medzi nimi (približne frekvenciou 400 Hz = 400 x za sekundu). Označenie "Power unit" vo VIDA je preto na mieste.
| S80 TDI | Webasto | S60 2.4i | VIDA-DiCE |

Užívateľov profilový obrázok
kwiko
Pán Inžinier
Pán Inžinier
Príspevky: 2195
Dátum registrácie: 16 Nov 2009, 08:59
Vek:: 31
Poďakoval: 9 krát
Bolo mu poďakované: 114 krát

Re: Problém s ventilátorom S60

Príspevok od užívateľa kwiko » 16 Jún 2018, 10:51

Vykonove rezistory Volvo prestalo pouzivat s prichodom ackej klinatizacie snad uz pri 760-kach t.j. pred 36.rokmi (ostali len pri manualnom ovladacom panely). Dodike to vie, ale taktiez vie ze ludia to volaju odporova kocka... podobne ako nikoho nebudem presvedcovat ze ma v aute na slovensku technicky vodne cerpadlo a nie vodnu pumpu...

otazka zostava ci si to tazatel vie opravit alebo si to len myslel ze by to mohol vediet Obrázok
kwiko

Užívateľov profilový obrázok
Dodike 850
Globálny moderátor
Globálny moderátor
Príspevky: 1704
Dátum registrácie: 03 Aug 2010, 14:54
Vek:: 31
Bydlisko: Bratislava
Poďakoval: 80 krát
Bolo mu poďakované: 68 krát

Re: Problém s ventilátorom S60

Príspevok od užívateľa Dodike 850 » 16 Jún 2018, 20:51

Ano to mas pravdu viem o com hovoris ( s praxe som menil dva tieto resistory/power unit ked ventilator siel na 100% a po vimene slo regulovat otacky) logicky to je ako pises ale v tych dvoch pripadoch to tak nebolo. Pozrel si si obrazok 2 nuz tak mi vysvetli preco vo VIDA s sekcii information-removal and replacement je v 873 komponent 8 nazvany ako Resistor blower fan a pritom v parts je komponent 8 zvany ako power unit? kde suodruzi udelali chybu ?
06/2011 XC70 D5+POLESTAR AWD -ELECTRIC SILVER
01/1981 244GL B19A M45 -SOLID WINE RED

-----
Bolo:
10/2003 S80 2,5T AWD -CRYSTAL GREEN PEARL
11/2003 S80 2,5T AWD -DARK BLUE PEARL (NAUTIC)
11/1994 850 2,4i+LPG -ONYX GREEN METALLIC

Napísať odpoveď